2023 rok został przez Senat RP ogłoszony Rokiem Mikołaja Kopernika. To w 2023 przypada 550. rocznica urodzin i 480. rocznica śmierci wielkiego astronoma. Z tej okazji wydawnictwo Egmont przygotowało w serii „Najwybitniejsi Naukowcy” album „Kopernik. Centrum wszechświata”. Komiks powstał na zamówienie wydawnictwa i w Polsce będzie miał swoją światową premierę. Album przedstawia życie Mikołaja Kopernika, jego zainteresowania i drogę, która doprowadziła go do dokonania jednego z największych odkryć astronomicznych w dziejach. Twórcą komiksów z serii „Najwybitniejsi Naukowcy” jest hiszpański scenarzysta i rysownik Jordi Bayarri. Premiera komiksu zaplanowana jest na 31 maja br. Przedpremierowo album będzie dostępny podczas Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie w Pałacu Kultury i Nauki, których gościem będzie Jordi Bayarri.

Kopernik znany jest powszechnie jako ten, który „wstrzymał Słońce, ruszył Ziemię”, niewiele osób jednak wie, że był również lekarzem, prawnikiem, dyplomatą, a nawet strategiem wojskowym. Prowadzenie badań, obserwacji i pomiarów wymagało od niego pracowitości i mądrości, ale napisanie książki, w której podzielił się swoimi poglądami wymagało, odwagi.

I taki właśnie był Mikołaj Kopernik – pracowity, mądry i odważny. Mikołaj Kopernik był bardzo odważnym człowiekiem, bo kilkaset lat temu napisał książkę, która wywracała do góry nogami wszystko to, o czym mówili naukowcy, teologowie i filozofowie. Także ci, których szczerze podziwiał i z których prac się uczył. – pisze w posłowiu do albumu dr Tomasz Rożek – Kopernik sam wymyślał przyrządy, konstruował je, szkicował mapy i obliczał odległości. A nade wszystko myślał. Po wielu latach pracy był gotów przedstawić światu swoje wnioski. A te były prawdziwą rewolucją. Kopernik wiedział, że wielu, w tym jego koledzy naukowcy, mu nie uwierzy. Wiedział, że będzie miał potężnych wrogów. Dlatego bardzo skrupulatnie wszystko opisał i narysował. Nie mógł sobie pozwolić na żadne błędy. Niestety nie do końca mu się to udało. Ale co do zasady miał rację. To nie Ziemia jest centrum Układu Słonecznego i nie wokół Ziemi wszystko krąży. Tym środkiem jest Słońce. Dzisiaj to wiemy – właśnie dzięki Kopernikowi.

Komiks pokazuje, co ukształtowało wielkiego astronoma i jak dzięki ciężkiej pracy i determinacji zrewolucjonizował dotychczasowy obraz świata. Na końcu albumu znajdują się krótkie biogramy najważniejszych postaci z otoczenia Kopernika – m.in. jego rodziny, Johannesa Mullera, Georga von Peurbacha, Wojciecha z Brudzewa, Retyka, Johannesa Petreiusa czy Johannesa Schonera, a także szkice postaci oraz posłowie dr Tomasza Rożka, przybliżające postać astronoma oraz krótkie kalendarium jego życia. Konsultantem merytorycznym tomu jest Michał Kłosiński, kierownik i kustosz Domu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Jordi Bayarri, zapytany o największe wyzwanie podczas pracy nad albumem podkreślił, że poza kwestią ogromnej odpowiedzialności, jaką było opowiedzenie życia i dokonań Mikołaja Kopernika poprzez komiks, trudne było zobrazowanie ewolucji idei heliocentryzmu i walki Kopernika o jej udowodnienie.  A jak poradził sobie z dokumentacją do albumu? Jak zwykle we wszystkich komiksach z tej serii korzystałem z pomocy doktor Tayry M.C. Lanuzy-Navarro, która zajmuje się badaniami w zakresie historycznym i naukowym. Używałem też rzeczywistych zdjęć i starych rysunków, aby zilustrować miejsca w których przebywał Kopernik, a także ludzi, którzy go otaczali.

Czy cokolwiek zaskoczyło hiszpańskiego twórcę podczas pracy nad albumem? Podkreśla, że nie zdawał sobie sprawy z tego, jak ważną rolę w gospodarce i polityce naszego kraju pełnił Mikołaj Kopernik.

Jordi Bayarri będzie gościem tegorocznych Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie, gdzie spotka się z czytelnikami 26 i 27 maja. Podczas pobytu w Polsce odwiedzi również Toruń, gdzie zwiedzi Dom Mikołaja Kopernika i Muzeum Okręgowe, a także spotka się z przedstawicielami władz lokalnych i mediów oraz weźmie udział w spotkaniu autorskim. Nie mogę się doczekać wizyty w Polsce! To będzie niezwykłe doświadczenie móc osobiście zobaczyć miejsca, w których Kopernik mieszkał i pracował. Czekam też na spotkania z czytelnikami – chcę się przekonać, jak moje komiksy są odbierane w Polsce. – podkreśla hiszpański twórca.

Patronat nad albumem „Kopernik. Centrum wszechświata” objęli: Miasto Toruń, Muzeum Okręgowe w Toruniu, Miasto Frombork, Muzeum Mikołaja Kopernika, Centrum Nauki i Techniki EC1 oraz Olsztyńskie Planetarium i Obserwatorium Astronomiczne, a także Radio 357, PRESTO Junior i CzasDzieci.pl.

„Najwybitniejsi Naukowcy” to przeznaczona dla młodych czytelników seria komiksowa prezentująca postaci ludzi nauki, których badania przyczyniły się do rozwoju ludzkości w różnych dziedzinach – medycynie, przyrodzie, fizyce czy astronomii. Komiksy z cyklu w przystępny sposób przybliżają biografie ludzi nauki, ich niezwykłą chęć zdobywania wiedzy, a także ukazują drogi, które doprowadziły ich do dokonania przełomowych dla świata odkryć. W materiałach dodatkowych znajdują się krótkie biogramy najważniejszych postaci występujących w albumie, posłowie Tomasza Rożka – doktora fizyki, dziennikarza, propagatora nauki i twórcy kanału Nauka To Lubię, oraz kalendarium odkryć bohatera albumu. Dotychczas w serii ukazało się dziewięć albumów. Patronat nad serią objął portal Nauka to Lubię Junior.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here