Animoon – warszawska firma produkcyjna animacji, która w tym roku obchodzi 10-lecie swojej działalności – stanowi ważne miejsce na mapie polskiej kultury audiowizualnej. W ciągu tego okresu firma zrealizowała kilkadziesiąt różnorodnych projektów, zdobywając za swoje tytuły ponad 100 nagród na całym świecie i pracując z najbardziej uznanymi polskimi twórcami. Co więcej, filmy Animoon plasują się w pierwszej dziesiątce najlepiej ocenianych produkcji ubiegłego roku przez widzów w Polsce.

Poznajcie historię, bieżące projekty oraz plany na przyszłość firmy Animoon.

Nagroda Cartoon Tributes dla Najlepszego Producenta Roku 2022 za film „Nawet Myszy idą do nieba” w produkcji Les films du Cygne, CinemArt, Animoon, EC1 Łódź Miasto Kultury, CANAL + Polska S. A.

Animoon – sztuka wyobraźni, magia animacji

„Animacja najwierniej oddaje świat wyobraźni i czyni go zrozumiałym dla innych…” – oto jedno z najważniejszych haseł, które przyświeca Animoon.

Warszawska firma zajmuje się produkcją seriali oraz filmów krótko- i pełnometrażowych, które wyróżniają się formą i skierowane są do zróżnicowanego grona odbiorców – począwszy od najmłodszych kilkulatków, po wysublimowane gusta widzów festiwalowych. Tryptyk Marty Pajek „Figury niemożliwe”, „Acid Rain” Tomka Popakula, czy pełnometrażowe filmy jak „Nawet myszy idą do nieba” i „Przytul Mnie. Poszukiwacze miodu” to tylko kilka znanych i nagradzanych tytułów, które są w portfolio studia. Zespołowi przewodzi Grzegorz Wacławek, reżyser, scenarzysta i producent.

W tym roku przypada 10-lecie założenia firmy.

Grzegorz Wacławek z nagrodą Cartoon Tributes dla Najlepszego Producenta Roku 2022

Fundamenty studia – właściciel firmy, który produkcję łączy ze sztuką

Grzegorz Wacławek od 2013 roku jest kreatywnym producentem. Ukończył Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie, następnie studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na wydziale Grafiki oraz w Łódzkiej Szkole Filmowej na wydziale Operatorskim, kierunek Animacja. Producentem kreatywnym oraz partnerem biznesowym Grzegorza, który związany jest niemal od początku działalności Animoon, jest Piotr Szczepanowicz – reżyser i producent.Wacławkowi i Szczepanowiczowi przez lata udało się skonsolidować wyjątkowy zespół twórców i twórczyń, którzy łączą potrzebę opowiadania historii i budowania plastycznych światów w animacji.

„Omul na granicy światów”, reż. Grzegorz Wacławek, scen. Kinga Krzemińska, Grzegorz Wacławek

Grzegorz Wacławek jest nie tylko producentem, ale także doświadczonym reżyserem. Obecnie realizuje swój pełnometrażowy projekt „Omul na granicy światów” – inspirowane słowiańskimi legendami przygodowe kino familijne, którego scenariusz napisał wspólnie z Kingą Krzemińską (współautorką m.in. serialu Netflixa „Wielkia Woda”).

Debiutował w 2010 roku „Poza Starością”, dziełem zrealizowanym w autorskiej technice wypalanej ceramiki Raku, skanowanej skanerem 3D i animowanej. To właśnie formalne eksperymenty są istotnym elementem w tworzeniu produkcji sygnowanych przez firmę produkcyjną.

„Pamiętniki Tatusia Muminka”, reż. Ira Carpelan, drugi reż. Jakub Wroński

Szukanie animowanej formy

Animoon kocha różnorodność, dlatego producenci studia starają się wspierać twórców w odważnych wyborach artystycznych.

Przykładem oryginalnych realizacji są pełnometrażowe filmy montażowe „Magiczna zima Muminków” (2017) oraz „Pamiętniki Tatusia Muminka” (2022, których producentem z ramienia Animoon jest Piotr Szczepanowicz, Zosia Jaroszuk i Grzegorz Wacławek, powstałe z odrestaurowanych taśm serialu „Opowiadania Muminków” z przełomu lat 70. oraz 80., czyli wieloplanowej animacji stop motion. Co ciekawe, w oryginalnej wersji językowej świątecznego filmu (głównym producentem jest fińskie studio Filmkompaniet) głosy podkładali Stellan Skarsgard i oscarowa Alicia Vikander.

Proces powstawania animacji wycinankowej – „Slow Light”, reż. Kijek / Adamski

W okresie pandemii powstawał krótkometrażowy „Slow Light” w reżyserii duetu Kijek/Adamski, do którego twórcy opracowali autorską technologię. Film powstał z prawie 90-ciu tysięcy ręcznie malowanych tekturowych elementów, tworzących tysiące przestrzennych klatek filmowych, sfotografowanych później w studiu. Obraz dopełniają elementy 2D rysowane przez artystów z portugalskiego studia Cola Animation koproducenta filmu (w tym roku nominowanego do Oscara za „Ice Merchants”). Obecnie „Slow Light” jest w obiegu festiwalowym i otrzymuje nagrody na całym świecie.

Każdy projekt Animoon jest inny i wyznacza nowy szlak dla twórców i producentów, eksperymenty formalne (technologiczne i plastyczne) są nierozłącznym elementem ich świata. W „Acid Rain” zostało wykorzystane motion capture, „Puste Przestrzenie” Marty Koch powstają na blisko 7 tysiącach kartek jako bardzo wymagająca klasyczna animacja ołówkiem i kredką, „Tęcza w Piekle” Tessy Moult-Milewskiej eksperymentuje z 2D i 3D pod przewodnictwem niesamowitego Łukasza Rusinka, „Joko” Izabeli Plucińskiej jest pierwszą w historii studia claymation, a „Pomagacze” Betiny Bożek wyglądają jak animacja, którą stworzyłby sam Witkacy.

Produkcja filmów, czyli kreatywne pomysły Animoon

„Przedstawiciele Animoon to producenci kreatywni, którzy realizują kompletny proces rozwoju projektów zarówno, jeśli chodzi o story, plastykę oraz sam sposób animacji. Różnorodne doświadczenie producenckie sprawia, że Animoon wnosi do filmów wiele pomysłów i rozwiązań, z których twórcy mogą czerpać. Podczas tego procesu ważne jest określenie celu realizacji danego projektu, grupy docelowej oraz „faktora X”, czyli czegoś, co sprawi, że film będzie oryginalny.”
„Pomagacze”, reż. Betina Bożek, scen. Weronika Stencel

Efektem tych procesów są dzieła jak wspomniane „Acid Rain”, które powstało na skutek fascynacji reżysera subkulturą rave. Dzieło było nominowane do nagrody na najsłynniejszym festiwalu filmów niezależnych Sundance. Film zdobył Grand Prix na Animafest w Zagrzebiu 2019, a także nagrodę dla najlepszej animacji na Monterrey International Film Festival. Doceniono także jego scenariusz na Międzynarodowym Festiwalu Animacji w Ottawie.

„Figury niemożliwe i inne historie II”, reż. Marta Pajek

Innym przykładem kreatywnych pomysłów i niezwykłej współpracy studia z reżyserką jest tryptyk „Figury niemożliwe” Marty Pajek, oparty na koncepcji „figur niemożliwych” – takich, które da się narysować, ale które nie istnieją w rzeczywistości. Filmy Pajek mają formę dzieł otwartych, w których reżyserka pozostawia odbiorcy bardzo szeroką przestrzeń interpretacyjną i pozwala widzowi dostrzec kolejne elementy bogatej układanki budząc nowe pokłady emocji. Wszystkie trzy zrealizowane części zdobyły uznanie międzynarodowych krytyków i szereg prestiżowych nagród.

Twórczy proces i oceny ze strony polskich widzów

Jak wykorzystać potencjał animacji i twórców? Co może pokazać animacja, co jest niewyrażalne w kinie aktorskim? I jak to zrealizować efektowny film przy skomplikowanej technologii w opraciu o realistyczny budżet? Oto pytania, z którymi mierzą się członkowie zespołu Animoon w czasie procesu produkcji filmów.

Proces powstawania animacji rysunkowej, poklatkowej – „Puste przestrzenie”, reż. Marta Koch

Trzeba zaznaczyć, że zespół Animoon dba o to, aby przeprowadzić projekt – rodzącą się ideę filmu – z etapu pierwotnego pomysłu do produkcji i dalej, do widza, gdyż wspólnie z Partnerami jak Krakowska Fundacja Filmowa, Momakin, Agentami Sprzedaży czy Dystrybutorami tworzy strategie festiwalowe oraz inne sposoby dotarcia do widza i uznania go przez środowisko.

Warto zaznaczyć, że zgodnie z badaniami zleconymi niezależnej firmie przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, produkcje ze studia należą do najlepiej ocenianych przez widzów tytułów ostatnich lat w Polsce. W 2021 roku zostało przebadanych 38 filmów pełnometrażowych, każdy na grupie 200 widzów. Badania są dostępne powszechnie na stronach PISF. „Pamiętniki Tatusia Muminka” (miejsce 5.), „Nawet myszy idą do nieba (miejsce 7.), „Przytul mnie. Poszukiwacze miodu” (miejsce 11.). To produkcje, które spotykają się z wyjątkowo ciepłym przyjęciem widowni kina familijnego, które jeszcze 10 lat temu prawie w Polsce nie istniało.

„Przytul mnie. Poszukiwacze miodu”, reż. Anna Błaszczyk, scen. Aleksandra Świerk

Animoon w zeszłym roku otrzymało nagrodę dla najlepszego producenta roku Cartoon Movie Tributes 2022 za koprodukcję „Nawet muszy idą do nieba” razem z koproducentami Fresh Film, Les films du Cygne, CinemaArt. Poznański Międzynarodowy Festiwal Filmów Młodego Widza Ale Kino! w ramach zeszłorocznej, jubileuszowej, 40. edycji festiwalu uhonorował Animoon nagrodą specjalną – Platynowymi Koziołkami. Nagroda przyznana za wybitny wkład w kinematografię i media audiowizualne dla dzieci i młodzieży.

„Nawet Myszy idą do nieba”, reż. Jan Bubenicek i Denisa Grimmova

Innowacje Animoon – nowe technologie, rozwój kinowego języka

Animoon dba o rozwój nowych technologii, które wpływają na ewolucję sztuki. Jednym z takich obszarów działalności jest SMODO – nowatorska technologia stop-motion, która łączy klasyczną animację lalkową z innowacyjną techniką przechwytywania ruchu. Korzystając ze SMODO animator, zamiast z lalką, pracuje z samym szkieletem, wyposażonym w kolorowe znaczniki.

W ten sposób Animoon wdraża technologię, która pozwala na redukcję kosztów, zachowując pełną jakość produkcji, ułatwiając także prace na planie filmowym.

Warto zwrócić uwagę także na projekt MOMLI – jest to aplikacja mobilna z seriami animowanymi i piosenkami dla dzieci w wieku przedszkolnym (3-6 lat). Momli daje dostęp do animacji i piosenek po angielsku – bezpiecznego contentu, o wysokiej jakości plastycznej, fabularnej, wyjątkowych aranżacjach oraz wpadających w ucho tekstach.

Plany na przyszłość, czyli ekranizacje bestsellerowych książek i zaangażowane tematy

Animoon w ostatnim czasie stawia mocno na pełnometrażowe kino animowane dla dzieci jak i dorosłych. Jednocześnie pracuje nad ponad 10 pełnymi metrażami.

„Tańczące Niedźwiedzie”, reż. Anna Błaszczyk, scen. Aleksandra Świerk, Witold Szabłowski – film na podstawie reportażu Witolda Szabłowskiego

Jednym z najciekawiej zapowiadających się projektów studia jest film na podstawie reportażu Witolda Szabłowskiego „Tańczące niedźwiedzie”. Historia uwolnionych tańczących niedźwiedzi znajduje zaskakującą kontynuację w dziejach naszego wychodzenia z komunizmu. Szabłowski przygląda się niedźwiedziom w Bułgarii, które na nowo uczą się wolności, i wędruje po krajach, które wciąż na wolność czekają, oraz tych, które mają jej nadmiar.

Prace plastyczne Krisa Genijn do filmu „Tęcza w piekle”, reż. Tessa Moult-Milewska, scen. Tessa Moult-Milewska Thomas Forwood

Drugim biegunem przykładowych realizacji Animoon jest „Tęcza w piekle” w reżyserii Tessy Moult-Milewskiej. To pełen kolorów komediowy film drogi, który może być także odczytany jako metaforyczna historia dzieci alkoholika, próbujących wyrwać swojego ojca z piekła uzależnienia.

Studio coraz częściej angażuje się w tematy społeczne również w kinie familijnym wierząc, że to właśnie język animacji pozwala na poruszanie trudnej problematyki w poszanowaniu wrażliwości młodego widza. Od półtora roku Animoon rozwija projekt „Rwanda” (tytuł roboczy), w którym przedstawiona jest historia dwójki sierot mierzących się z postapokaliptyczną rzeczywistością, w której uczą się ufać i budować relacje na nowo, czy „Kiciuś Wspaniały” alegoria doświadczenia dzieci, które przez wojnę musiały wyjechać ze swojego domu na Ukrainie.

Założyciel i właściciel Animoon, producent kreatywny, reżyser, scenarzysta Grzegorz Wacławek, partner biznesowy, reżyser, producent kreatywny Piotr Szczepanowicz

Animoon – warszawska firma produkcyjna, która w tym roku obchodzi 10-lecie swojej działalności – stanowi wyjątkowe miejsce na mapie polskiej kultury audiowizualnej. Już wkrótce poznacie najważniejsze projekty studia, a także zespół twórców i twórczyń, które realizują wyjątkowe formaty doceniane przez polskich i zagranicznych widzów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here