Hasłem 3. edycji Warszawskiego Festiwalu Filmów Animowanych jest GREEN ON SCREEN. Z tej okazji zorganizowałyśmy dzień paneli, prezentacji i rozmów na temat zrównoważonego rozwoju, zmian klimatyczych, eko produkcji, zaangażowaniu animatorów w filmy o tematyce ekologicznej.

Warsaw Animation Film Festival – kino rozrywkowe i zaangażowane

„Od pierwszej edycji festiwalu, naszym celem było pokazanie szerszej publiczności, że podejmując najbardziej złożone tematy, animacje mogą wpływać na społeczeństwo. Topniejące lodowce, wzrost poziomu mórz,  anomalie pogodowe, to tylko kilka  z licznych zjawisk powstałych na skutek działalności człowieka. Sekcja „Green od Screen” ma za zadanie przybliżyć skalę problemu i przede wszystkim zachęcić widza do proekologicznej postawy” – wyjaśnia Tessa Moult-Milewska, dyrektor programowa festiwalu z Fundacji Ex Anima.

Program:
  • 16.15 GREENPEACE: obrazy w służbie aktywizmowi
  • 17:30 PAPAYA FILMS o zielonej produkcji
  • 19:00 MELT x PRO8L3M x WWF – VI KATASTROFA
  • 19:45 EKOPATRIOCI case study – MCCANN x WWF
  • 20:30 Pokaz animowanych teledysków WAFF
Szczegółowy opis spotkań:
  • GREENPEACE: OBRAZY W SŁUŻBIE AKTYWIZMOWI
Greenpeace jest jedną z największych organizacji ekologicznych świata, która od ponad 15 lat działa również w Polsce. Od początku jej działalności aktywiści używają obrazu – zdjęć, filmów i animacji – aby pokazać światu zniszczenie środowiska naturalnego i domagać się zmian od od odpowiedzialnych za to rządów i korporacji. W trakcie spotkania rzecznik Greenpeace Polska opowie, czym fundacja się obecnie zajmuje, jak stara się zmieniać rzeczywistość i jak można się zaangażować w działalność na rzecz planety.
  • PAPAYA FILMS o zielonej produkcji
Papaya Films zawsze była znana z dbania o środowisko i odpowiedzialnego zachowania. Dziś, zespół Papaya składa się z producentów z 15-letnim doświadczeniem, ale przede wszystkim z osób zaangażowanych społecznie. Zależy nam na przyszłości naszej planety i to motywuje nas by robić więcej. O tym jak wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce opowiedzą: Weronika Ławniczak Fotografka i Reżyserka, Papaya Films, Filip Kopeć Koordynator Produkcji, Papaya Films oraz Alex Leszczyńska, Trainer in Ecological and Sustainable Office Management, Eco-Detergents and Healthy Living.
  • EKOPATRIOCI case study – MCCANN x WWF
„Polska dla Pokoleń” to raport fundacji WWF Polska, który miał skłonić ludzi do działania. Ukazuje mało optymistyczne scenariusze na 2050. Dotyczączy społecznych i ekonomicznych konsekwencji degradacji środowiska. Zadaniem agencji było dotarcie do 15 milionów dorosłych Polaków w roku wyborczym. Za pomocą Raportu fundacja WWF Polska chciała, żeby obywatele wpływali na polityków i wymagali zmiany w podejściu do dbania o środowisko.
„Wyborcy” to bardzo szeroka grupa (15 mln), działania promocyjne raportu „Polska dla pokoleń” zostały więc podzielone i dopasowane pod mniejsze podgrupy. Najliczniejszą z nich są młodzi Polacy o prawicowo-konserwatywnych poglądach, którzy nie odbierali pozytywnie działań NGOsów. W związku z tym musieliśmy w jakiś sposób przemycić treści WWF, nie promując bezpośrednio samej fundacji. Stworzyliśmy byt „ekopatriotyzm”, aby promować cele i treści klienta w sposób, który dotrze do prawicowo-konserwatywnej grupy młodych Polaków. Głównym elementem naszych działań był film, który przedstawia najważniejsze fakty z raportu w wizualnie atrakcyjny sposób. Jednocześnie nie zapominaliśmy o wielkomiejskiej młodzieży, dlatego zdecydowaliśmy się na współpracę z zespołem PR08L3M, który stworzył utwór VI katastrofa, również bazujący na raporcie.
  • MELT x PRO8L3M x WWF – VI KATASTROFA
Nie mogę wziąć oddechu, bo powietrze parne, żrące Gdy wychodzę na ulice, nad nią świeci czarne słońce Puste oczy, a na twarzy maska, ja Lord Vader Nie błagam o pomoc, pada kwaśny deszcz na martwą prawdę…
Obecnie najważniejszym problemem cywilizacyjnym jest zjawisko zmiany klimatu związane z emisją gazów cieplarnianych. Jeżeli nic nie zrobimy – co nas czeka? Apokalipsa? Kawałek PRO8L3M – VI Katastrofa zainspirowany raportem WWF – ‚2050 Polska dla pokoleń’ rozmyśla nad przyszłością która nas czeka. Zwizualizaować te słowa pomógli Kamila Staszczyszyn i Kuba Matyka – w skrócie MELT. W stworzonym teledysku roztaczają dystopijną wizję mrocznej przyszłości.
Praca nad klipem nie była jedyną formą z jaką PRO8L3M i MELT chcieli dotrzeć do młodej publiczności. Podczas premiery albumu WIDMO, w stworzonej przestrzeni instalacyjnej OUTPOST, Kuba i Kamila stworzyli w VR interaktywną ‚symulację’ roku 2050. O kooperacji z PRO8L3M oraz WFF, kreacji i procesie powstawania teledysku oraz apki VR w rozmowie z Alkiem Panfiłowem opowie Kuba Matyka.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here