Nigdy nie jest za wcześnie, żeby zacząć oglądać kino gatunkowe, więc w tym roku w ramach Octopus Film Festival (8-13.08.2023) zostanie zaprezentowana zupełnie nowa sekcja programowa dla dzieci – Ośmiorniczki, w której zobaczymy filmy gatunkowe dla najmłodszych widzów.

Jeśli do tej pory nie zabieraliście swoich pociech na Octopusa, to już nie macie wymówki, w programie znajdą się bowiem tylko tytuły pozbawione wszystkich tych bezeceństw, których pełno w pozostałych cyklach. Za selekcję filmów odpowiada Szymon Holcman, absolwent filmoznawstwa i współwłaściciel publikującego komiksy wydawnictwa Kultura Gniewu.

A w programie:

„Pies i Robot”, reż. Pablo Berger, Hiszpania, Francja, 2023

Pozycja dla dzieci i dorosłych. Polska premiera docenionej na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes animacji, która trafi także do Konkursu Głównego 6. Octopus Film Festival i powalczy o Nagrodę Publiczności wraz z 12 innymi tytułami konkursowymi. „Pies i Robot” to opowieść o przyjaźni – jej znaczeniu i kruchości, której bohaterami są tytułowi pies i robot, którzy spędzają dzień na plaży. Niestety pod wpływem wody robot rdzewieje, pies nie wie, co robić. To film, który uwiedzie Was obrazem, dźwiękiem, muzyką i fantastyczną animacją, które razem dają to, co w sztuce najcenniejsze: emocje widzów. To także pierwszy film animowany wielokrotnie nagradzanego reżysera Pablo Bergera („Śnieżka” – hiszpański kandydat do Oscara, Nagroda Jury w San Sebastian, zwycięzca 10 nagród Goya) . Reżyserem animacji jest Benoît Féroumont – współtwórca nominowanych do Oscara „Tria z Belleville” i „Sekretu księgi z Kells”.

„Obcy porwali mi rodziców i teraz mi trochę głupio”, reż. Jake Van Wagoner, USA, 2023

Fantastyka, przygoda, humor i relacje między młodymi bohaterami są tu najważniejsze. Nastoletnia Itsy przeprowadza się z rodzicami do Pebble Falls, małej mieściny gdzieś w stanie Utah. Powiedzieć, że jest z tego faktu niezadowolona, to nic nie powiedzieć. Nie dość, że została zmuszona do porzucenia starych przyjaciół i swoich ulubionych miejscówek w dużym mieście, to jeszcze czuje, że utknie tu na zawsze, nie realizując swoich dziennikarskich ambicji. Na szczęście na jej drodze staje nowy kolega ze szkoły. Calvin pojawia się na lekcjach w stroju astronauty i twierdzi, że dziesięć lat temu jego rodziców porwali kosmici.

„Obcy porwali mi rodziców i teraz mi trochę głupio” to nostalgiczny hołd dla familijnego kina sprzed czterech dekad, które nie przestaje inspirować i dostarczać rozrywki kolejnym pokoleniom filmowców i widzów.

„Perlimpy”, Alê Abreu, Francja, 2022

Opowieść o dziecku, które ze swojej małej wioski wyrusza na poszukiwanie ojca, zachwycała nie tylko stroną wizualną, która łączyła minimalizm z olśniewającymi obrazami, czy muzyczną, która hipnotycznym rytmem napędzała ekranowe wydarzenia, ale także niezwykle aktualnym i ważnym przesłaniem. Podróż dziecięcego bohatera była dla reżysera okazją, by właśnie z dziecięcej perspektywy spojrzeć na problemy zglobalizowanego świata: społeczne nierówności, ginącą naturę czy rozpad międzyludzkich więzi. To film zachwycający, zabawny, wzruszający, mądry, ale i niedający łatwego pocieszenia.

„Smocza księżniczka”, reż. Jean-Jacques Denis, Anthony Roux, Francja, 2021

Bristle to mała dziewczynka wychowana przez smoki. Zieje ogniem, ma siłę dziesięciu rycerzy, a ciało pokryte łuskami, które sprawiają, że zmienia kolor w zależności od pory roku, i włosy, które są domem dla całej gromady zwierzątek. Na skutek nieprzewidzianych okoliczności dziewczynka będzie musiała opuścić smoczą jaskinię i wyruszyć w podróż do świata ludzi. To tam pozna, czym jest przyjaźń i solidarność, ale także zawiść i chciwość.

„Titina”, reż. Kajsa Næss, Norwegia, 2022

Titinę, suczkę rasy terrier i tytułową bohaterkę filmu, poznajemy, gdy wałęsa się uliczkami Rzymu w poszukiwaniu jedzenia i zabawy. Zaczepia zostawione przez właścicieli przed sklepami psy, obwąchuje nogi klientów kawiarni, zakrada się do mięsnego i prawie udaje jej się wyjść z wielkim pętem kiełbasy! Titina natychmiast zdobywa nasze serca, trudno więc się dziwić, że jej urokowi nie może się oprzeć Umberto Nobile, na którego niespodziewanie wpada suczka. Ten pasjonat balonów i cieszący się uznaniem inżynier natychmiast postanawia ją przygarnąć.

„Ernest i Celestyna”, reż. Benjamin Renner, Vincent Patar, Stéphane Aubier, Belgia, Francja, Luksemburg, 2012

Opowieść o nieoczywistej przyjaźni niedźwiedzia i myszy, którzy muszą sprzymierzyć siły, by przetrwać w nieprzyjaznym i opresyjnym świecie, co jest punktem wyjścia do szalonych przygód i mnóstwa humoru.

Pełny program festiwalu oraz harmonogram godzinowy można znaleźć na oficjalnej stronie festiwalu:

https://octopusfilmfestival.com/program/

Oficjalny plakat festiwalu i inne materiały promocyjne 6. Octopus Film Festival można pobrać ze strony festiwalu w zakładce DLA MEDIÓW: https://octopusfilmfestival.com/informacje-dla-mediow/.

W dniach 8-13 sierpnia Octopus Film Festival po raz szósty wynurzy się z fal Bałtyku by zaoferować widzom nieoczywiste wrażenia filmowe w industrialnych przestrzeniach Gdańska, a program jak zwykle obfituje w nieoczywiste wydarzenia i oryginalne pozycje filmowe.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here