Ars Independent Festival to wydarzenie, które co roku przyciąga miłośników kina, animacji, gier wideo i sztuki nowych mediów. Tegoroczna edycja stanowiła potężny zastrzyk awangardy, unikatowego spojrzenia na sztukę animacji, branży gier wideo, ale nie tylko… Bo dzięki Ars Independent Festival Katowice mają szansę zostać nieformalną stolicą polskiej sztuki audio-wizualnej.

Kompleksowy i nieoczywisty charakter festiwalu

„Ars Independent przechodzi na przestrzeni lat wiele zmian i ewolucji swojej formy. Pewne kwestie się jednak nie zmieniają. Generalnie: nasz festiwal to prawdziwa kopalnia różnych szalonych pomysłów, które są pieczołowicie oceniane, wybierane i poszukiwane przez okres wielu miesięcy przez nasz zespół…” – Organizatorzy obiecywali, że Ars Independent Festival będzie stanowić multimedialny i popkulturowy festiwal filmu, animacji, wideoklipu i gier wideo. I słowa dotrzymali.

Program nasycony absolutnie różnorodnymi wydarzeniami pozwalał spojrzeć na sztukę jako hybrydę treści, gatunków i konwencji. Pod banderą Czarnego Konia – symbolu nieoczekiwanego zwycięzcy, nawiązaniu do protofilmowego eksperymentu szalonego Eadwearda Muybridge’a, ironicznym komentarzu wobec złotej fauny nagród filmowych, czy odwołaniu do górniczego dziedzictwa Górnego Śląska.

Animowane perełki – artystyczne piękno w nieoczywistej formie

Już od środy 9 października rozpoczęły się pokazy tytułów, które brały udział w Konkursie Czarnego Konia Filmu. Wszystko zaczęło się od seansów In a Violent Nature oraz Pod wulkanem, które można było oglądać w Kinie Światowid, a dokładniej – w sali Królestwo. Natomiast wieczorem ujawniono pierwszy set animacji w ramach Konkursu Czarnego Konia Animacji. Animacja to forma o niemal nieograniczonym potencjale – podkreślają twórcy, zwiastując poniekąd unikatowość seansów…

11 krótkometrażowych produkcji, które wykorzystywały różne techniki animacyjne, czerpiąc z nieoczywistych gatunków, zachwycały formą i treścią. Absolutnie nieoczywiste i bardzo interesujące kino. Po pokazie programerka Magdalena Cielecka porozmawiała z twórczyniami poszczególnych tytułów: Raquel Salomé Velásquez Castaño („Wieczne poszukiwanie siebie”), Zuzanną Szor („Ość czasu”) oraz Janne Willockx („A Single Day”).

Interaktywne szaleństwo – świat gier niezależnych

Podczas Ars Independent Festival zyskaliśmy wejścia w świat absolutnie oryginalnej i niejednoznacznej immersji.  Bo od środy, aż do piątku przez cały dzień osoby odwiedzające festiwal mogły zagrać w niezależne gry, które były dostępne w Piątym Domu. W ramach Konkursu Czarnego Konia Gier Wideo do wyboru były: „Arctic Eggs”, „Chants Of Sennaar”, „Krypta Fm”, „Slay The Princess”, „The Cosmic Wheel Sisterhood” oraz „Viewfinder”.

Niesamowite doznania artystyczne, które pozwalają spojrzeć na gry jako autonomiczną dziedzinę sztuki na styku różnych konwencji. Zwycięzcą konkursu okazał się „Chants Of Sennaar”. „Ars jest w swojej naturze bardzo przewrotny: obok konkursów organizujemy zawsze przeróżne audiowizualne wydarzenia dodatkowe, które garściami czerpią z kultury internetu, twórczości undergroundowej i nieznanej. Osobiście ta chęć pokazania twórczości tworzonej „do szuflady” szerszej publice, dzieł wyjątkowych, tworzonych z pasji, to dla mnie podstawowy impuls by rozwijać festiwal” – zaznaczają organizatorzy festiwalu.

Zwycięzcy i zwyciężczynie – znak jakości i prestiżu

„Podstawą są cztery konkursy: filmu, gier wideo, wideoklipów i animacji. W przypadku obecnej edycji, mówimy o tytułach które miały premierę po 01.2023. W sumie dostaliśmy ponad 2000 zgłoszeń z całego świata – przede wszystkim dzieł niezależnych i debiutów. Na festiwalu osoby uczestniczące będą mogły oddać głosy na wyselekcjonowane tytuły, a dzieło o najwyższej średniej w każdej kategorii otrzyma statuetkę i nagrodę pieniężną…” – deklarują twórcy festiwalu.

Nagrodę Czarnego Konia Filmu Ars Independent Festival 2024 otrzymuje:

  • „National Anthem” w reżyserii Luke Gilforda.

Nagrodę Czarnego Konia Animacji Ars Independent Festival 2024 otrzymuje:

  • „Anomalia” w reżyserii Artursa Voblikovsa.

Nagrodę Czarnego Konia Wideoklipu Ars Independent Festival 2024 otrzymuje:

  • „Legion” w reżyserii Kamila Wójcika i Cat Kaczmarek (muzyka: Gruzja).

Nagrodę Czarnego Konia Gier Wideo Ars Independent Festival 2024 otrzymuje:

  • „Chants of Sennaar” autorstwa studia Rundisc.

Wyjątkowy festiwal – świetlana przyszłość formy niezależnej?

W tym roku Ars Independent współorganizowaliśmy po raz pierwszy w dużej skali z Instytucją Filmową Silesia Film, zależało nam w związku z tym na zaakcentowaniu powrotu festiwalu do kultowego Kina Światowid. Tuż pod jego neonem zawisło rozświetlone logo Czarnego Konia i liczymy, że zagości tam już na stałe! – podkreślają twórcy festiwalu. Ars Independent Festival to wydarzenie, które co roku przyciąga miłośników kina, animacji, gier wideo i sztuki nowych mediów. I trzeba wierzyć, że kolejne edycje zyskają tylko jeszcze większy rozmach, bo programowe bogactwo oferuje absolutnie wybitny poziom rozrywki i doświadczenia dla wszystkich miłośników sztuki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here