Animafest Gdańsk to dla mnie popkulturalny rytuał – absolutnie wyjątkowa impreza, której organizatorzy naprawdę rozumieją, czym jest budowanie wspólnoty, generacyjnego doświadczenia w kinie. Bo jest artystycznie, jest merytorycznie ale, co najważniejsze, jest naprawdę rodzinnie. Animafest to ten rodzaj festiwalu, po którym wychodzisz z kinowej sali z poczuciem, że przeżyłeś coś ważnego.

Na festiwalu będzie można zobaczyć m.in. francusko-kanadyjską produkcję „Śmierć nie istnieje” Félixa Dufour-Laperrière; japoński film „ChaO” w reż. Yasuhiro Aoki, kanadyjsko-francuską animację „Tajemnica śpiewających ptaków” w reż. Antoine Lanciaux czy „Sanatorium pod Klepsydrą” (Gutek Film) Braci Quay, będące odważną adaptacją prozy Brunona Schulza.

Na młodszych widzów czekają „Mała Amelia” (So FILMS) w reżyserii Mailys Vallade, Liane-Cho Han, czy „Chłopiec na krańcach świata” (Animoon) w reżyserii Grzegorza Wacławka i Marty Szymańskiej.

Na gdańskim Festiwalu nie mogło zabraknąć pokazów związanych z 40. rocznicą powstania kultowego japońskiego Studia Ghibli, która przypada w tym roku. Zobaczyć będzie można filmy nie tylko samego mistrza i wizjonera Hayao Miyazakiego („Laputa – podniebny zamek”, „Mój sąsiad Totoro”, „Księżniczka Mononoke”), ale również pozostałych uznanych reżyserów studia: „Szopy w natarciu” Isao Takahaty, „Tajemniczy świat Arietty” Hiromasy Yonebayashi czy „Narzeczona dla kota” Hiroyuki Mority

Słowem – program jest tak skonstruowany, że faktycznie zadbano o kulturę familijną, oferując coś interesującego dla każdego pokolenia. Interesująco zapowiada się także sekcja specjalna, czyli Animafest Pro – warsztaty, prelekcje, ale przede wszystkim żywe dyskusje o tym, jak technologia zmienia sztukę.

Debata o AI i nowych mediach: czy sztuczna inteligencja zabiera artystyczną duszę czy daje nowe narzędzia do rozwoju? W ramach Animafest Pro będzie okazja posłuchać, jak artyści podchodzą do tych nowych wyzwań i jakie widzą w nich możliwości. To dyskusja, która dotyczy nas wszystkich.

Spotkania z rzemiosłem i sekrety produkcji: w jaki sposób rozwija się pomysły, które można przenieść na celluidową taśmę? W ramach festiwalu będzie też przestrzeń, aby porozmawiać o procesie produkcji animacji w Polsce. Od pomysłu, przez pierwsze szkice, aż po gotowy film. Prezentacja specjalistów z niesamowitej Grupa Smacznego / GS Animation!

Historia i tradycja, czyli Se-Ma-For: A na koniec coś dla miłośników naszej historii. Spotkanie wokół książki o łódzkim Semaforze to powrót do korzeni – i szukanie kulturotwórczych źródeł. Bo przecież Se-Ma-For to studio, które de facto współtworzyło polską animację, na której wychowały się miliony. To przypomnienie, że kulturotwórczość to także dbałość o własne dziedzictwo. Filmoznawstwo UŁ

W programie festiwalu, jak co roku pojawią się również pokazy animowanych filmów nominowanych do Oscara, replika Festiwalu Filmów Jednominutowych oraz jedyny w Polsce konkurs animowanego kina gatunkowego WTF Acid & Fantastic. W kierowanym wyłącznie dla dorosłego widza pasmie pokazane zostaną animowane horrory, filmy sci-fi i mroczne opowieści z nurtu fantasy.

Festiwal potrwa cztery dni, od 8 do 11 listopada, a jego głównym celem jest promocja filmu animowanego, będącego nie tylko rozrywką dla najmłodszego widza, ale również gatunku, który od dłuższego czasu porusza ważne tematy społeczne, historyczne i polityczne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here