Ars Independent to multimedialny i popkulturowy festiwal filmu, animacji, wideoklipu i gier wideo. Pod banderą Czarnego Konia – symbolu nieoczekiwanego zwycięzcy, nawiązaniu do protofilmowego eksperymentu szalonego Eadwearda Muybridge’a, ironicznym komentarzu wobec złotej fauny nagród filmowych, czy odwołaniu do górniczego dziedzictwa Górnego Śląska. Pokazy filmowe, wystawy gier wideo, koncerty i live acty, spotkania i dyskusje – Ars Independent to festiwal z otwartą formułą. W 2024 znów na dużych ekranach kin studyjnych Instytucji Filmowej Silesia Film!

Znamy pełny PROGRAM Ars Independent Festival Katowice 2024 (8-13.10)! Ruszyła również sprzedaż biletów na wszystkie atrakcje programowe festiwalu! Organizatorzy festiwalu postanowili opowiedzieć nam o tym, co stanowiło właściwy impuls do stworzenia festiwalu Ars Independent.

Ars Independent przechodzi na przestrzeni lat wiele zmian i ewolucji swojej formy. Pewne kwestie się jednak nie zmieniają. Generalnie: nasz festiwal to prawdziwa kopalnia różnych szalonych pomysłów, które są pieczołowicie oceniane, wybierane i poszukiwane przez okres wielu miesięcy przez nasz zespół. 🙂 Podstawą są cztery konkursy: filmu, gier wideo, wideoklipów i animacji. W przypadku obecnej edycji, mówimy o tytułach które miały premierę po 01.2023. W sumie dostaliśmy ponad 2000 zgłoszeń z całego świata – przede wszystkim dzieł niezależnych i debiutów. Na festiwalu osoby uczestniczące będą mogły oddać głosy na wyselekcjonowane tytuły, a dzieło o najwyższej średniej w każdej kategorii otrzyma statuetkę i nagrodę pieniężną.

Ars jest w swojej naturze bardzo przewrotny: obok konkursów organizujemy zawsze przeróżne audiowizualne wydarzenia dodatkowe, które garściami czerpią z kultury internetu, twórczości undergroundowej i nieznanej. Osobiście ta chęć pokazania twórczości tworzonej „do szuflady” szerszej publice, dzieł wyjątkowych, tworzonych z pasji, to dla mnie podstawowy impuls by rozwijać festiwal.

Na czym szczególnie zależało organizatorom w czasie projektowania programu Ars Independent? Na co szczególnie powinno się zwrócić uwagę na festiwalu Ars Independent? 

Trudno odpowiedzieć na jedno z tych pytań, nie zahaczając tematycznie o drugie. (śmiech)

W tym roku Ars Independent współorganizujemy po raz pierwszy w dużej skali z Instytucją Filmową Silesia Film, zależało nam w związku z tym na zaakcentowaniu powrotu festiwalu do kultowego Kina Światowid. Tuż pod jego neonem właśnie dziś zawisło rozświetlone logo Czarnego Konia i liczymy, że zagości tam już na stałe!

Wspólnymi siłami obudowaliśmy sekcje konkursowe całym mnóstwem wydarzeń dodatkowych. Mamy na przykład: przegląd twórczości Dereka Jarmana, sekcje dedykowane wideoartom, etiudom krótkometrażowym, kontrowersyjnym wideoklipom, dwa koncerty, a to tylko część propozycji. Niemal każdy pokaz na festiwalu poprzedzony lub zakończony jest spotkaniem dyskusyjnym z osobami stojącymi za właśnie obejrzanymi dziełami: przylatują do nas z Finlandii twórcy filmu Giant’s Kettle, z Francji twórczyni Spirit of Ecstasy, a z Iranu reżyser filmu The Great Yawn of History. Do tego kilkadziesiąt osób odpowiedzialnych za animacje i wideoklipy… spotkania moderować będą między innymi Zwierz Popkulturalny i Mateusz Demski. Jest w czym wybierać!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here