9 listopada bieżącego roku na księgarskie półki trafił album „Luc Junior”. To pierwsze kompletne wydanie łączące siedem przygód młodego reportera, stworzonych przez René Goscinny’ego i Alberta Uderzo w latach 1954 –1957. Na potrzeby tej edycji plansze komiksowe zostały odrestaurowane i pokolorowane. Album zawiera dodatkowo ponad trzydzieści stron z rysunkami oraz oryginalnymi dokumentami autorów, a także perełkę – jedyny realistyczny komiks ich autorstwa, „Bill Blanchart”, pierwszy raz w postaci albumu. Wydawnictwo Egmont na 2023 rok planuje kolejne albumy w kolekcji.

Bohaterem komiksu „Luc Junior” jest młody reporter, który wraz ze swoim przyjacielem fotografem Ciaptakiem oraz wiernym psim towarzyszem Alfonsem przeżywają liczne przygody, prowadząc zawiłe śledztwa. Komiks łączy napięcie i humor w najczystszym stylu genialnego tandemu Goscinny / Uderzo. Pierwsza seria „Luc Junior” była pomyślana jako kalka „Tintina”, a druga od samego początku z tym walczyła i stawiała czoła regułom ustalonym w komiksach z lat 50.

„Luc Junior” pojawił się na łamach „La Libre Belgique” 7 października 1954 roku. Nowy bohater został przedstawiony czytelnikom w następujący sposób: Junior to przyjaciel, który na pewno się wam spodoba […] ale stanie się kimś więcej niż tylko przyjacielem. Trafi do serc młodych i starych oraz sprawi, że każdy poczuje, jakby sam przeżywał jego przygody. […] Mamy nadzieję, że nowy bohater zafascynuje wszystkich, którzy prosili nas o stworzenie prostego chłopaka, dzielnego i pracowitego. Chłopaka takiego, jak wielu z was. Luc Junior szybko zadomowił się na łamach gazety i wpadał w zawrotnym tempie w kolejne kłopoty. Przyspieszenie widać nawet w projektach winiet. Scenariusze i plansze są przepełnione młodzieżowymi symbolami, dając świadectwo atmosfery tamtej epoki zwróconej ku obiecującej przyszłości. Uderzo po mistrzowsku ożywia swoje rysunki, a Goscinny, jak zwykle, wprowadza do swoich scenariuszy genialny rozdźwięk – źródło nieskończonych gagów. Nawet jeśli obaj autorzy przez długi czas uważali „Luca Juniora” za jazdę próbną, to nie ma wątpliwości, że właśnie podczas jego tworzenia dopasowali się do siebie w sposób doskonały, a to stało się trampoliną do przyszłego sukcesu „Asteriksa”.

Pomimo różnych nacisków obaj autorzy nigdy nie zrezygnowali z wolności tworzenia. Potwierdza to szybki rzut oka na ewolucję wątków serii. Ostatnie odcinki rozgrywające się kolejno w więzieniu, w dzikiej dżungli, wśród Marsjan i na środku oceanu ukazują, jak ich bohaterowie powoli oddalają się od cywilizowanego świata. Kiedy uczynili Luca Juniora i Ciaptaka outsiderami, Goscinny i Uderzo mieli już nowe wizje dalszej twórczości. W ciągu dwóch lat założą gazetę „Pilote”, gdzie cieszyli się prawdziwą niezależnością i stworzyli „Asteriksa”.

Niniejszy album zawiera wszystkie opowieści o młodym reporterze: „Luc Junior i skradzione klejnoty”, „Luc Junior w Ameryce”, „Luc Junior i syn maharadży”, „Potajemny reportaż”, „Luc Junior i Paspartosi”, „Luc Junior wśród Marsjan”, „Luc Junior – dobrowolny rozbitek”. Dodatkowo, album zawiera składający się z 24 plansz komiks „Bill Blanchart”. Historia ta ukazała się na łamach „La Libre Junior” w tym samym czasie, co „Luc Junior”. Nie tylko czas łączy „Billa Blancharta” z „Lukiem Juniorem”, lecz także duet bohaterów oparty na sprawdzonych kontrastach: za pędzącym ku przygodzie śmiałkiem Billem Blanchartem krok w krok podąża Slim Jack – człowiek, który marzy tylko o spokoju.

Na 2023 rok wydawnictwo Egmont zaplanowało wydanie kolejnych albumów duetu Uderzo/Goscinny: „Umpa-pa Czerwonoskóry”, „Beniamin i Beniamina” oraz „Janko Pistolet”, wzbogaconych o materiały dodatkowe: szkice i rysunki archiwalne, dokumenty oraz historie i anegdoty związane z powstawaniem każdego z komiksów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here